Ambassade van België in het Verenigd Koninkrijk
Home Nieuws BREXIT

BREXIT

Datum: 
26 juni 2018

 

Beste Belgen in het Verenigd Koninkrijk,

 

De Ambassade van België heeft op 21 juni 2018 een informatiesessie omtrent de rechten van EU burgers betreffende Brexit georganiseerd. De video kan hier worden bekeken. De presentatie, die in de video gebruikt wordt, vindt u hier.  

 

Gezien de huidige stand van zaken rondom Brexit en het ontbreken aan bevestigde informatie is de Ambassade niet in staat om aanbevelingen te doen betreffende de formaliteiten om eventueel een verblijfsvergunning te verkrijgen.

Hoewel het Home Office nog niet alle details rond het verblijf van EU burgers bekend gemaakt heeft, is het raadzaam voortaan documenten bij te houden die het verblijf in het VK bewijzen. Deze kunnen dan makkelijk worden ingediend als het Home Office naar dit type documenten vraagt. Daarnaast is het altijd aangewezen om uw administratief dossier actueel te houden, vooral wat betreft uw identiteitsdocumenten. Zorg ervoor dat u steeds in het bezit bent van een geldige identiteitskaart en/of paspoort.

In een referendum op 23 juni 2016 heeft een meerderheid zich uitgesproken voor een vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Op 29 maart 2017 heeft de Britse regering formeel aan de Europese Raad kennis gegeven van zijn voornemen om de Unie te verlaten. Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie zijn momenteel bezig met onderhandelingen over een akkoord dat de modaliteiten van dit vertrek moet regelen.

Het Verenigd Koninkrijk blijft een lidstaat van de Europese Unie, totdat een overeenkomst over de modaliteiten van vertrek in werking treedt. Tenzij ingeval van koerswijziging zal het Verenigd Koninkrijk de Unie verlaten op 29 maart 2019. Intussen is er een overeenkomst over een Brexit- overgangsperiode. Deze zal starten 29 maart 2019 en eindigen op 31 december 2020.

Intussen verwijzen we naar informatie van de Britse regering over de huidige status van de EU-onderdanen in het Verenigd Koninkrijk (https://bit.ly/2oYnvhz), het nieuw registratiesysteem (https://www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families) en een recent gestarte informatiecampagne van de Britse overheid (https://eucitizensrights.campaign.gov.uk/).

Aan de overkant van de onderhandelingstafel bestaat er de EU Task Force 50 website (https://ec.europa.eu/info/departments/taskforce-article-50-negotiations-...) die de recentste FAQ bevat en kan geraadpleegd worden via https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/2017-12-12_qa... en het gezamelijk rapport dat op 8 december 2017 door beide partijen afgesloten werd: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/joint_report.... De Europese Commissie heeft verder een reeks opnames rond de status van burgers in het kader van Brexit geproduceerd, die hier kunnen worden bekeken: https://bit.ly/2xJwl8t / http://y2u.be/R4TfyPXXM6M en https://bit.ly/2Jp6FiD.

Belgen in het Verenigd Koninkrijk kunnen inderdaad bij de Britse overheid een aanvraag indienen voor:

  • Een EU-certificaat van registratie dat bevestigt dat ze het recht hebben om volgens de huidige regels in het Verenigd Koninkrijk te wonen (https://www.gov.uk/eea-registration-certificate/apply). In principe is dit document bestemd voor EU-burgers die minder dan vijf jaar in het Verenigd Koninkrijk verblijven.
  • De status van Brits permanent verblijfhouder, om in het Verenigd Koninkrijk te verblijven (http://visas-immigration.service.gov.uk/product/eea-pr). De status van permanent verblijfhouder wordt enkel toegekend aan personen die reeds meer dan vijf jaar wettelijk in het Verenigd Koninkrijk verbleven hebben.
  • Britse nationaliteit (https://www.gov.uk/browse/citizenship/citizenship). Volgens de huidige Belgische nationaliteitswetgeving verliezen Belgen die de Britse nationaliteit vrijwillig verkrijgen, niet de Belgische nationaliteit.

De Ambassade en de Belgische overheid in Brussel zullen de ontwikkelingen inzake de status van hun onderdanen van nabij blijven volgen. Daarom raden we ook alle Belgen aan die nog niet ingeschreven zijn bij de Ambassade, om dit alsnog te doen. Informatie over registratie vindt u op onze website.

Verder is het ook mogelijk om updates van de situatie te ontvangen via email van het Britse Ministerie Binnenlandse Zaken door te registeren via https://gov.smartwebportal.co.uk/homeoffice/public/webform.asp?id=67&id2....