Identiteitskaart

Op deze pagina vindt u alle informatie over uw Belgische identiteitskaartaanvraag.

Identiteitskaartaanvraag in Londen

Voordat u een nieuwe identiteitskaart in Londen kunt aanvragen...
  1. Laatst bijgewerkt op

moet u ingeschreven zijn bij de ambassade in Londen of bij een andere consulaire post.

Hoe maak ik een afspraak?

Om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen, kunt u hier online een afspraak maken. Gelieve één afspraak te boeken voor elke persoon van 6 jaar en ouder die een identiteitskaart aanvraagt. Gebruik de gegevens van de persoon die het identiteitskaart aanvraagt.

Wat moet ik meebrengen?

Elke aanvrager moet persoonlijk aanwezig zijn bij de identiteitskaartafspraak en moet het volgende meebrengen: 

  • Een eID-aanvraagformulier (elektronische identiteitskaart), ingevuld en ondertekend (op papier)
    • Kinderen jonger dan 12 jaar hebben daarentegen een Kids-ID-aanvraagformulier nodig, ingevuld en ondertekend door beide ouders/wettelijke voogden (op papier)
  • Een gewone enveloppe met een 1e klas postzegel erop, geadresseerd aan uzelf
  • Uw oude identiteitskaart
  • Een kredietkaart/bankkaart
  • Een gefrankeerde Special Delivery-enveloppe aan uzelf geadresseerd (alleen als u uw nieuwe identiteitskaart per post wenst te ontvangen)

U hoeft geen pasfoto's mee te brengen. Er zal een foto genomen worden tijdens uw afspraak.

Voor kinderen jonger dan 18 jaar moet één van de ouders bij de afspraak aanwezig zijn.

Hoe kan ik betalen?

Een Kids-ID voor kinderen jonger dan 12 jaar kost £ 9 en is 3 jaar geldig.

Een eID kost £ 18. Vanaf 12 jaar is een eID 6 jaar geldig. Vanaf 18 jaar is een eID 10 jaar geldig. Vanaf 75 jaar is een eID 30 jaar geldig.

U kunt enkel met kaart betalen. De betaling wordt tijdens de afspraak genomen. We accepteren geen American Express.

Hoe ontvang ik mijn nieuwe identiteitskaart?

Na uw afspraak duurt het 4 tot 6 weken vooraleer uw identiteitskaart klaar is.

Er zijn twee verschillende manieren om uw identiteitskaart te ontvangen:

  • PER POST – als u een enveloppe meebrengt naar de afspraak, sturen wij de identiteitskaart naar u op. Verzending per post is op eigen risico.
  • AFHALEN – u ontvangt de PUK- en PIN-/activeringscodes per post wanneer de identiteitskaart klaarligt om opgehaald te worden. Op dinsdag- en donderdagochtend kunt u de identiteitskaart zonder afspraak afhalen tussen 9.00 en 12.00 uur op de begane grond. Gelieve uw codes mee te nemen als u op hetzelfde ogenblik uw identiteitskaart wenst te activeren. Als u op een ander tijdstip wilt komen, stuur dan een e-mail naar londonpassports@diplobel.fed.be met het gewenste afhaalmoment.

Indien uw identiteitskaart niet binnen de 3 maanden wordt afgehaald, zal het vernietigd worden.