Ambassade van België in het Verenigd Koninkrijk

Aanvraag paspoorten

Mogelijkheid om uw paspoort in Belgie te hernieuwen

Wanneer u ingeschreven bent bij een Belgische ambassade in het buitenland, is het altijd mogelijk om je paspoort te hernieuwen in een Belgische gemeente (bv: de gemeente waar je geboren bent, de laatste gemeente waar u of uw ouders ingeschreven waren). Neem hiervoor contact op met het betreffende gemeentebestuur om een ​​afspraak te maken.

 

Wat moet ik doen om mijn paspoort te hernieuwen op de Ambassade?

1. U moet op de Ambassade ingeschreven zijn.

2. U boekt een afspraak online.  Gelieve een aparte afspraak te boeken per persoon die een paspoort aanvraagt. Dit geldt ook voor minderjarigen (jonger dan 18). Alle info ingevuld per afspraak dient uitsluitend betrekking te hebben op de persoon voor wie het paspoort wordt aangevraagd.

3. U vult het aanvraagformulier in.

4. U neemt mee voor de afspraak op de Ambassade: het ingevuld aanvraagformulier, uw oud paspoort, (+ special delivery envelope – wij sturen het nieuwe paspoort per post op; u kunt het niet afhalen op de Ambassade). Pasfoto’s zijn niet nodig. Minderjarigen (jonger dan 18) moeten vergezeld zijn van hun ouders of wettelijke voogd (bewijs van wettelijke voogdij moet in dat geval meegebracht worden).

5. Kosten: £67,50 voor een paspoort voor volwassenen; £31,50 voor een paspoort voor minderjarigen. Betaling kan enkel per bankkaart tijdens de afspraak.

6. Kinderen jonger dan zes jaar: U stuurt het formulier (minstens één ouder ondertekent), twee pasfoto’s een special delivery enveloppe en een bewijs van overschrijving (bankafschrift of bewijs van uw bank) van £31,50 op de hieronder vermelde rekening met als melding PPT NAAM Voornaam geboortedatum DDMMJJ

Bijvoorbeeld : PPT SMITH John 261021

Embassy of Belgium
BNP Paribas
Account No: 10794033
Sort Code: 406384

Let op: gelieve een apart betaling te doen per aanvraag met vermelding van de naam van de betrokkene (uw kind). Wij aanvaarden geen groepsbetalingen voor verschillende leden van de familie of verschillende diensten.

7. Als u verdere vragen heeft, kan u hieronder terecht voor de FAQ.

 

Frequently Asked Questions

A.  Aanvraag paspoort

1. Mijn paspoort is niet meer geldig of verloopt binnenkort. Hoe kan ik mijn paspoort vernieuwen? 
2. Mijn kind is jonger dan zes jaar en zijn paspoort is niet meer geldig of verloopt binnenkort. Hoe kan ik zijn/haar paspoort vernieuwen?

B. Afspraak paspoort 

3. Wat moet ik meenemen bij mijn afspraak?
4. Kan ik een afspraak maken per telefoon?
5. Kan ik mijn oud paspoort bijhouden?
6. Moet ik naar de Ambassade komen?
7. De afspraak die ik heb gekregen past niet (meer). Wat moet ik doen?

C. Betaling

8. Hoeveel kost een paspoort?
9. Hoe kan ik betalen?

D. Paspoort afhalen

10. Hoe lang duurt het vooraleer mijn paspoort klaar is?
11. Is het mogelijk om mijn paspoort met de post op te sturen?
12. Kan ik een  Special Delivery Envelope  op de ambassade kopen of een supplement betalen voor de levering van het paspoort?
13. Royal Mail heeft mijn paspoort verloren. Wat moet ik doen?

E. Paspoort elders aanvragen

14. Kan ik een paspoort aanvragen in België?
15. Kan ik een paspoort aanvragen op een andere Belgische ambassade of consulaat (in een ander land dan het Verenigd Koninkrijk)?

F.  Verloren of gestolen paspoort

16. Mijn geldig paspoort is verloren/werd gestolen. Ik heb om bewaring van mijn biometrische gegevens gevraagd. Wat moet ik doen?
17. Mijn geldig paspoort is verloren/werd gestolen. Ik heb geen bewaring van mijn biometrische gegevens gevraagd. Wat moet ik doen?

G. Diverse

18. Hoelang is het paspoort geldig?
19. Kan de duur van mijn paspoort verlengd worden?
20. Moet mijn paspoort zes maanden geldig zijn om te kunnen reizen?
21. In hoogdringende gevallen
22.Ik vraag regelmatig visa aan en dien mijn paspoort op de vreemde Ambassade achter te laten. Wat kan ik doen om buiten de Europese Unie te kunnen blijven reizen?
23. Kan ik schadevergoeding ontvangen indien mijn paspoort een productieve fout vertoont of indien ik door defect materiaal mijn aanvraag niet heb kunnen laten registreren?

 

A. Aanvraag paspoort

1. Mijn paspoort is niet meer geldig of verloopt binnenkort. Hoe kan ik mijn paspoort vernieuwen?

  • U moet op de ambassade ingeschreven zijn ten laatste op de dag die uw afspraak voorafgaat.
  • De paspoortaanvragen gebeuren enkel op afspraak. U kan de afspraken enkel hier boeken.

2. Mijn kind is jonger dan zes jaar en zijn/haar paspoort is niet meer geldig of verloopt binnenkort. Hoe kan ik zijn/haar paspoort vernieuwen?

B. Afspraak paspoort

3. Wat moet ik meenemen bij mijn afspraak?

4. Kan ik een afspraak maken per telefoon?

NEEN. Dit kan enkel online gebeuren.

5. Kan ik mijn oud paspoort bijhouden?

U kan uw oud paspoort bijhouden, zolang dit geldig is. U moet ons wel uw oud paspoort bezorgen, vooraleer u het nieuwe krijgt. Wij kunnen dan uw oud paspoort annuleren en u dit terugbezorgen.

6. Moet ik naar de Ambassade komen?

JA. U moet in persoon aanwezig zijn, zodat wij uw biometrische gegevens kunnen registreren.

7. De afspraak die ik heb gekregen past niet (meer). Wat moet ik doen?

Ga naar het online afspraaksysteem en kies de optie « cancel appointment » om uw afspraak te annuleren of « reschedule appointment » voor een andere datum. Het systeem zal u dan de eerstvolgende datum voorstellen. Het is mogelijk dat deze datum vroeger is dan uw oorspronkelijke datum als gevolg van annulaties door anderen.

C. Betaling

8. Hoeveel kost een paspoort?

  • £67,50 voor een paspoort van 32 pagina’s voor volwassenen.
  • £216 voor een paspoort van 64 pagina’s voor volwassenen.
  • £31,50 voor een paspoort van 32 pagina’s voor kinderen.
  • £189 voor een paspoort van 64 pagina’s voor kinderen.

9. Hoe kan ik betalen ?

  • Ter plaatse: enkel per kaart (debet en krediet, behalve American Express)
  • Paspoorten voor kinderen jonger dan 6 jaar (het enige paspoort dat niet persoonlijk dient aangevraagd te worden in de Ambassade): ) U stuurt het formulier (minstens één ouder ondertekent), twee pasfoto’s, een special delivery enveloppe en een bewijs van overschrijving (bankafschrift of bewijs van uw bank) van £31,50 op de hieronder vermelde rekening met als melding PPT NAAM Voornaam geboortedatum DDMMJJ

Bijvoorbeeld : PPT SMITH John 261021

Embassy of Belgium
BNP Paribas
Account No: 10794033
Sort Code: 406384

Let op: gelieve een aparte betaling te doen per aanvraag met vermelding van de naam van de betrokkene (uw kind). Wij aanvaarden geen groepsbetalingen voor verschillende leden van de familie of verschillende diensten.

 

D. Paspoort afhalen

10. Hoe lang duurt het vooraleer mijn paspoort klaar is?

Het paspoort is klaar tussen tien en vijftien werkdagen na uw afspraak. U krijgt een mail wanneer het paspoort klaar is.

 

11. Is het mogelijk om mijn paspoort met de post op te sturen?

JA, tijdens de afspraak geeft u ons een Special Delivery Envelope aan u zelf geadresseerd en voldoende gefrankeerd.

12. Kan ik een  Special Delivery Envelope  op de ambassade kopen of een supplement betalen voor de levering van het paspoort?

NEEN, u moet ons de special delivery envelope afgeven op het moment van de afspraak.

13. Royal Mail heeft mijn paspoort verloren. Wat moet ik doen?

De paspoorten worden onder uw verantwoordelijkheid per post opgestuurd. Zie ook deze link.

E. Paspoort elders aanvragen

14. Kan ik een paspoort aanvragen in België ?

Het is mogelijk om een paspoort aan te vragen via de gemeente waar u laatst ingeschreven was. U dient de gemeente rechtstreeks te contacteren voor verdere praktische inlichtingen. 

15. Kan ik een paspoort aanvragen op een andere Belgische ambassade of consulaat (in een ander land dan het Verenigd Koninkrijk)?

Het is mogelijk om een paspoort aan te vragen op een andere Belgische ambassade of consulaat.
U kunt de ambassade/ consulaat rechtstreeks contacteren voor verdere praktische inlichtingen.

De Ambassade van België te Londen, als de post waar u ingeschreven bent, zal om een akkoord gevraagd worden door de gemeente of ambassade/ consulaat, waar u een paspoort wil aanvragen.

F. Verloren of gestolen paspoort

16. Mijn geldig paspoort is verloren/werd gestolen. Ik heb om bewaring van mijn biometrische gegevens gevraagd. Wat moet ik doen?

17. Mijn geldig paspoort is verloren/werd gestolen. Ik heb geen bewaring van mijn biometrische gegevens gevraagd. Wat moet ik doen?

U verwittigt DocStop om het paspoort te laten blokkeren. U dient dan een nieuw paspoort of een nieuw paspoort voor kinderen jonger dan zes jaar aan te vragen.

G. Diverse

18. Hoelang is het paspoort geldig?

  • Zeven jaar voor volwassenen.
  • Vijf jaar voor kinderen.

19. Kan de duur van mijn paspoort verlengd worden?

NEEN. Als een paspoort niet meer geldig is of binnenkort vervalt, dient het vernieuwd te worden.

20. Moet mijn paspoort zes maanden geldig zijn om te kunnen reizen?

In vele gevallen kan u met uw paspoort reizen tot de laatste dag van geldigheid. U kan hier of bij de Ambassade van het land van bestemming nakijken of er specifieke voorwaarden gelden.

21. In hoogdringende gevallen.

In uitzonderlijke omstandigheden en voorzover de urgentie afdoende bewezen is, kan er een tijdelijk paspoort afgegeven worden.

22. Ik vraag regelmatig visa aan en dien dan mijn paspoort op de vreemde Ambassade achter te laten. Wat kan ik doen om buiten de Europese Unie te kunnen blijven reizen?

U kan een tweede paspoort aanvragen op basis van een gemotiveerd verzoek van uzelf en van uw werkgever.

23. Kan ik schadevergoeding ontvangen indien mijn paspoort een productieve fout vertoont of indien ik door defect materiaal mijn aanvraag niet heb kunnen laten registreren?

Klik hier voor informatie.